Hannah Grant er turkok for team Saxo bank og bespiser rytterne undervejs på turen.

Tænd for Touren, bestil din take away og spis som en cykelrytter…

hvad-spiser-en-cykelrytte

Et eksempel på en madplan kunne se sådan ud:

  • 08:30 morgenmad: Yoghurt med müsli, brød med pålæg etc.
  • 10:00 dagens store kulhydratbombe: Ris, pasta eller grød og en omelet på siden. Tre timer før etapestart får rytterne altid mange kulhydrater, så det er passeret langt nok igennem fordøjelsessystemet. På den måde kommer det ikke op igen, når de er hårdt presset på cyklen, og de når ikke at blive sultne.
  • 1 time inden etapestart: Banan eller smoothie. Rytterne har brug for et kulhydrat-boost til at kickstarte systemet.
  • Under en etape: Lette ting som eksempelvis kage, chokoladebarer, bløde sandwich med banan eller Nutella. Rytterne får primært sukkerholdige sager, da det nemt kan omsættes og er let fordøjeligt.
  • Over målstregen: Proteinshake. Fokus ændres til, at kroppen nu skal regenerere og bygges op. Senest 20 minutter efter rytterne er kommet i mål, skal de derfor have protein. Det afhjælper ømheden dagen efter.
  • I bussen: Kulhydrat og fiberholdig mad.
  • Aftensmad: To timer efter rytterne er ankommet til hotellet, er der aftensmad. Er de meget sultne inden, kan de eksempelvis få en banan. Aftensmaden består som regel af kylling, men kan også indeholde fisk og rødt kød . Alt på nær grøntsager er portionsopdelt, da det er vigtigt, at rytterne får lige akkurat nok energi til at klare etaperne, men ikke mere end de har brug for, så de ikke tager på over en tre ugers periode. Rytterne kan spise alle de grøntsager, de har lyst til.

Velbekomme!

Madplanen er skrevet med inspiration fra Mad TV2, hvor du også kan finde meget mere inspiration til rytternes mad.