Takeaway er blevet en stor del af mange danskeres hverdag. Og det er noget, de danske restauranter nyder rigtig godt af. I 2017 fik de bestillinger til en værdi af 1,1 milliarder kroner gennem takeaway-portalen Just Eat, og væksten ser ud til at fortsætte.

Just Eat er kendt for at sørge for sushi til pigemiddagen, fritter til tømmermændene og børnefamiliens nemme aftensmad, og væksten hos den populære takeaway-portal smitter også af på de danske restauranter. I 2017 sendte Just Eat over 1,1 milliarder kroner afsted til de mere end 2.200 danske spisesteder over hele landet, der er tilknyttet takeaway-portalen.

”Det er et rekordstort beløb, og vi ved, at det er en hård branche, hvor der er kamp om kunderne. Derfor er vi rigtig glade for at være med til at skabe omsætning hos de lokale spisesteder og sørge for god mad til en masse danskere,” siger Just Eats administrerende direktør Carsten Boldt.

Just Eat giver restauranterne synlighed
Det er ikke altid nemt for en restaurant at skabe opmærksomhed og få kunder ind i butikken. Derfor hjælper Just Eat de danske restauranter med massiv markedsføring og håndtering af bestilling og levering. Og der er sket et klart skifte i danskernes forhold til takeaway de sidste par år. Et bredt udvalg af forskellige køkkentyper, og den nemme tilgængelighed, har gjort takeaway til hverdagsspise.

”Just Eat vokser fire gange hurtigere end resten af markedet, og vi udvider hele tiden med spændende restauranter og madtyper, der tiltrækker nye, nysgerrige kunder. Vi er glade for at kunne hjælpe restauranterne til en større kundebase, og de 1,1 milliarder, vi i 2017 har sendt afsted til restauranterne, viser tydeligt, at takeaway nu er en integreret del af danskernes hverdag,” siger Carsten Boldt.

Danskernes lyst til nem og hurtig aftensmad ser ikke ud til forsvinde foreløbig. I 2017 bestilte danskerne mad hos Just Eats 2.200 restauranter for 1,1 milliarder kroner. Just Eat er landsdækkende og 92 procent af danskerne kan bestille mad via deres onlineportal eller app. Et tal, der kun ville stige til 93 procent, hvis alle landets restauranter var tilknyttet Just Eat.