Kostvejleder22.05.2014

Forstå din mad- Hvad betyder den?

Her kommer vores oversigt hvad alt det med maden egentligt betyder. Der er mange betegnelser og mange forklaringer. Diætister kaster runde med termer. Og ærligt talt. Ikke alt giver mening. Vi forklarer de vigtigste her.

Din mad:
Kalorier:
Kalorier måler energi indholdet i maden. Helt basalt, hvis du spiser flere kalorier end du forbrænder, vil du tage på. Omvendt, hvis du forbrænder flere kalorier end du indtager, vil du tabe dig.

Fibre:
Fibre er de sukkerarter fra maden, som ikke kan nedbrydes og er gavnlige for fordøjelsen. Du kan få fibre fra alt fuldkorn, bønner, linser, nødder, kerner, og en masse frugt og grønt.

Stivelse:
Stivelse er et såkaldt ’komplekst’ kulhydrat. Eksempler på mad der indeholder stivelse og dermed mange kulhydrater er brød, pasta, kartofler og ris. Kulhydrater er en af de største leverandører af energi til vores kost. Gå efter grove produkter med kerne eller fuldkorn. De har typisk et højere indhold af fibre og næringsstoffer.

Natrium: 
Natrium er den ”farlige” del af salt, natriumklorid. Når du læser ingredienslisten på maden, så vær opmærksom på om der er tale om salt eller natrium.

Antioxidanter:
Antioxidanter er molekyler, der modvirker ”frie radikaler” molekyler i vores kroppe. De beskytter os mod hjertesygdomme, kredsløbsproblemer og måske kræft. Der er mange antioxidanter i friske grøntsager, så husk at spis mange af dem.

MSG:
Monosodium glutamat er en smagsforstærker tilsat i forskellige madretter og er meget almindelig i især det kinesiske køkken. Nogle mennesker er overfølsomme overfor MSG, der kan give dem en række symptomer blandt andet hovedpine og kvalme.

Omega 3s:
Fedtet i maden består af 3 slags fedtsyrer. Mættede, enkeltmættede og flerumættede. Omega 3s er flerumættet fedt, og er godt for vores hjerter og hjerner. Fede fisk er rige på flerumættede fedtsyrer. Det samme er hør og chiafrø.

Forarbejdet kød:
Forarbejdet kød er pølser, burgere, bacon og skinke. Det er anbefalet at holde forbruget på et minimum, da saltet og konserveringsmidlerne i maden forhøjer risikoen for kræft. Saltet mad kan også forhøje vores blodtryk.

Sukker:
Sukker er ’simple’ kulhydrater. Kroppen nedbryder hurtigt sukkeret, der bliver dannet til energi, men energien holder ikke længe, og derfor bliver du sulten igen. Sukker kan deles op i to grupper – tilsat sukker og naturligt sukker.
Tilsat sukker er den sukker, der er i maden, når vi køber den, den sukker vi tilsætter vores mad, når vi tilbereder den. Det naturlige sukker findes i frugt (fruktose) og mælk(laktose).
De forskellige sukkerarter indeholder samme kalorier og giver samme effekt på din krop, men naturligt sukker kan have fordel at komme sammen med sunde næringsstoffer som fibre (frugt og grønt), vitaminer og mineraler.

GI Indeks:
Glykæmisk indeks måler hvor hurtigt din mad får dit blodsukker til at stige. Mad med et højt indeks for dit blodsukker til at stige hurtigt (Sukkerholdigt mad). Derfor er det vigtigt, at spise mad med et lavt indeks. Gode eksempler på mad med et lavt indeks er magert kød, fisk, bønner, nødder, grøntsager og noget frugt.

Fedt:
De gode og de onde.
Det gode fedt:

Det gode fedt er umættede fedtsyrer, der er delt ind i flerumættede og enkeltumættede fedtsyrer. Vi har brug for disse typer af fedt for at forblive sunde. Du vil finde dem i oliven-, raps- og solsikkeolie, fede fisk, avocado, nødder og frø.

Det onde fedt:
Mættet fedt og transfedtsyrer skal du holde dig fra. Spiser du for meget øger du risikoen for Diabetes2 og hjerte-karsygdomme. Du finder det i animalske produkter såsom mælkeprodukter og kød.
Transfedtsyrer er det, man kalder. Det er kunstigt fedt, der er tilsat af industrien og er endnu værre end det mættede fedt. Heldigvis er der er mange fødevareproducenter, der ikke længere bruger produkterne i deres mad.

Gluten:
Gluten er et slags protein. Du finder det i de fleste kornprodukter inklusiv hvede, rug, havre og byg. Folk, der er intolerante over for gluten har problemer med at nedbryde proteinet.

Hvedeallergi: 
Er en reaktion på al slags hvede, ikke bare gluten.

Næringsholdig mad:

Er ikke rigtig en videnskabelig definition, men mere et udtryk der er brugt om mad, der har mange kalorier i sig, fedt og sukker.

Vegetarisk mad:

Er man vegetar, så spiser man ikke kød, fjerkræ eller fisk.

Vegansk mad:

Er man veganer, så spiser man slet ikke noget mad, der stammer fra dyr. Det er både kød, æg, mælkeprodukter og honning.