Kostvejleder19.03.2014

Kostvejlederen anbefaler

Hvad enten du er til pizza, burger eller grillmad, får du her et par forslag til, hvordan du nemt kan skære et par kalorier fra næste gang du går efter en sundere take away.

Den traditionelle italienske pizza
Pizzaen er i sin enkleste form – bund, tomatsovs, ost og kød på toppen. En pizza bliver hurtig en kalorierig sag på op til 1.400 kcal, hvilket svarer til omkring 50 % af det daglige energibehov for f.eks en kvinde med et mellem aktivitetsniveau.

Men, men, men…. Du kan sagtens gøre pizzaen sundere. Du kan starte med at vælge halvt så meget ost eller mindre kalorierigt kød, såsom kylling. Herved kan du “spare” 100 kcal. Nogle restauranter giver også muligheden for at vælge en fuldkorns bund frem for den almindelige bund lavet på hvedemel.

Den amerikanske burger med det hele
En typisk burger består af en bolle, hakkebøf, grønt, dressing, bacon og ost. En sådan sammensat burger indeholder omkring 975 kcal. Her kan du skære ned ved f.eks at fravælge ost og bacon. Dermed vil kalorieindholdet falde, og du vil her kunne “spare” minimum 100 kcal.

Den traditionelle fiskefilet med pommes frites
Fiskefilet med pommes frites er en helt igennem friturestegt ret, og med sine 1.400 kcal pr. portion ligger denne ret næsten på 1. pladsen i forhold til kalorieindtaget. Mit umiddelbare råd i forbindelse med en sundere take away indenfor grill retter er derfor, at du bør undgå friturestegte retter eller begrænse indtaget. Vælg i stedet f.eks. frisk fisk, som også smager af mere.

Den populære danske sandwich
Sandwich er mange ting, men fælles for dem alle er, at de består af 2 stykker brød med noget fyld i mellem. Hvis vi tager udgangspunkt i ribbenstegssandwichen indeholder denne ca. 750 kcal. Grunden hertil er blandet andet, at surt der bruges i denne type sandwich indeholder en stor mængde sukker. Yderligere indeholder ribbensteg rimelig meget fedt.

Så.. skal vi finde et sundere alternativ bør vi gå efter et andet indhold i sandwichen. Det kunne fx være en sandwich med kylling, der “kun” indeholder 550 kcal.

Sundhed eller ej
Mulighederne er mange, og uanset om du er til den sunde- eller mere syndige take away, har du her et overblik over kalorieindholdet til næste gang du bestiller take away på JUST EAT. Valget er helt op til dig.