Kostvejleder17.01.2014

Sund burger på take away-menuen

Sund burger på take away-menuen

Sundhed, take away og burger hænger normalt ikke sammen. Men en burger kan faktisk være sund og dermed et godt forslag til et sundt og mættende aftensmåltid.

En ”normal” burger indeholder normalt mange kalorier, fordi den består af råvarer, som indeholder meget mættet fedt og hurtige kulhydrater. For at få en sund burger, skal du derfor vælge den med de sunde råvarer – altså rigeligt med protein, moderat mængde af sunde fedtstoffer og begrænset mængde af kulhydrat.

Hos Halifax kan du vælge den burger, der passer til din sundhed

I jagten på den sunde burger gik jeg ind på Halifax’ side på JUST EAT, som er en succesfuld og populær burgerrestaurantkæde med et stort udvalg af burgere til en hver smag. Mit mål var enkelt, at finde mit bud på en sund take away-burger!

Efter en gennemgang af de forskellige burgere Halifax har på menukortet, faldt valget på en mexicansk inspireret Zihuatanejo burger med salat, rødløg, guacamole, tomatsalsa, jalapenos og cheddar.

Det fede ved Halifax’ koncept er, at jeg her selv kan vælge hvilken type brød og kød, jeg vil have i min burger. Selv vegetarburger er også en mulighed! Med det koncept bliver det endnu nemmere at vælge de sunde råvarer og dermed få en sundere burger.

Jeg fik sammensat en rigtig lækker burger, og den levede fuldt ud op til mine forventninger – sund og smagfuld. Jeg havde valgt en mørk bolle og en stor bøf, og jeg fik præcis det, som jeg havde forventet. Der var en fin balance mellem ingredienserne – den var ikke fuldstændig snasket ind i guacamole eller mayonnaise. Man kan i øvrigt gøre burgeren endnu sundere ved at fjerne halvdelen af bollen og ved at spise flere grøntsager til. Grøntsager kan hos Halifax vælges som tilbehør i stedet for de obligatoriske pommes fritter.

Sådan gør du din burger sundere

Det generelle problem med take away-burgere er, at der er for lidt grønt og for meget brød. Jeg har derfor lavet en kort beskrivelse af, hvad jeg selv er opmærksom på, når jeg bestiller take away-burgere.

Brød: Kulhydrat, den traditionelle burgerbolle af hvidt brød bør udskiftes med en grovbolle, begræns mængden ved fx kun at vælge en halv burgerbolle.
Grøntsager: Vælg mange friske grøntsager, tomater og rødløg, som er traditionelle grøntsager i en burger kan anbefales.
Kød: Protein, en bøf af hakket oksekød er fin, ønskes et sundere alternativ skal du vælge kylling.
Dressing: har typisk meget fedt i sig, så vær forsigtig med mængden! Vælg gerne mayonnaise, der er lavet af sunde olier, avocado crème, salsa mv.
Smag: Krydderier som fx chili og hvidløg kan bruges i ubegrænsede mængder.

Sundhed er op til dig

Det er kun os selv, der begrænser os i forhold til mulighederne, når vi bestiller take away, brug derfor guiden, når du bestiller din næste take away-burger og oplev, hvad det vil sige at spise en sund burger, der smager fantastisk.