Kostvejleder03.07.2014

Sund eller Syndig: Reje Tempura vs. Lakse Sashimi

Den syndige
Denne japanske specialitet involverer fedtfattige og proteinrige rejer. Hvordan kan den ende op som vores syndige version af den fabelagtige sushi?
Deres faldgrube er måden de bliver tilberedt på. De bliver dybstegt i dej. De skal de ikke klandres lige som meget som andre dybstegte specialiteter som fish ´n´ chips eller dybstegte marsbars – de optager stadig en hæftig del af den olie de tilberedes i. Da hver enkelt lille reje har en stor overflade, der bliver en stor udsat for fedtet, så kommer de mange rejer til at absorbere mere fedt end én stor fisk.
Serverer du en portion tempurarejer, så kan du nemt ramme de 450 kalorier og den er væsentlig mindre nærende end mange af de andre japanske retter.

Den sunde
Lakse Sashimi er en meget sundere ret. Så hvid du godt kan lide røget laks, så er du der næsten.
Fordi Sashimi er serveret rå, og skal fisken serveres ultra frisk, så smagen virkelig trænger igennem. Retten er meget simple, da retten kun består af fine, tynde skiver, der er serveret på en grøn salat af agurker, daikon (en japansk radise) og mooli, der er en kæmpe radise. Det eneste du skal bruge for at servere retten sammen med soya – eller sesam olie til dip og måske nogle ristede sesamfrø for at bidrage med noget crunch og en dejlig nøddesmag.